BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Sabtu, 30 Januari 2010

menantu mcm siak......

pak kasim seorang yg tamak harta.. dia menawarkan anak dara suntinya yg cun melecun kepada golongan yg kaya raya sahaja.. suatu hari datang la seman, seorang usahawan muda ingin melamar anak pak kasim. beliau cukup sifat tanpa cacat cela tetapi beliau malas solat.


setelah 3 hari berkahwin.. seman masih duk kat umah mentuanya. setelah azan maghrib berkumandang.
.pak kasim mengajak seman utk solat maghrib berjamaah. seman gelabah.. sebelum ini dia tak pernah solat.

lalu seman masuk ke bilik untuk menemui isterinya. "yang.. camner ni.. abg tak penah solat ni" "takpe bang.. abg ikut je ape yg ayah buat" isterinya berbisik perlahan..

seman pun keluar untuk solat bersama pak kasim. setelah pak kasim takbir.. seman ikut takbir...lalu pak kasim membaca surah alfatihah.. "
bismillahirrahmanirrahim..." seman pun turut membaca bismillah dengan lantang... "bismillahirrahmanirrahim..." aisyh! pelik menantu aku ni. mazhab mana yg dia ikut? setahu aku imam je yg baca kuat.. getus hati pak kasim.. pak kasim buat selamba. dia terus membaca surah al-fatihah. seman pun turut membaca surah al-fatihah dgn kuat seolah-olah seorang budak yg baru nak belajar mengaji.


pak kasim pelik.. lalu dia terus berpaling ke belakang utk melihat seman. seman turut berpaling ke belakang kerana mengikut gerak langkah pak kasim. "ish! gila ke menantu aku ni??" pak kasim berjalan ke depan utk menjauhkan diri dari seman. seman turut berjalan ke depan mengikut langkah pak kasim. pak kasim terus melarikan diri melalui pintu depan dan terus menuju ke sawah di tepi rumahnya.

seman terus berlari mengejar pak kasim sampai ke tepi sawah. tiba-tiba pak kasim tergelincir lalu jatuh ke dalam sawah padi. seman pun turut menjatuhkan badannya ke dalam sawah seolah-olah tergelincir. pak kasim pun terus bertanya kepada seman. "seman. apesal yg ko ikut aku sampai ke sawah ni?"

"ayah.. susah ye nk solat maghrib nie..sampai kne belari ke sawah...2 yang selama nie sy x solat ayah...sbb sy ad penyakit lelah...mmg cpt letih...."

telur gajah mmg best

Seorang petani yang biasa tinggal di atas gunung, suatu hari turun gunung untuk refreshing. Sesampainya di pantai, dia menemukan buah kelapa.

Karena belum pernah bertemu buah kelapa maka dia bertanya kepada anak kecil yang ada didekatnya : ” nak…. apa ini ? ”

” ooo…. itu telur gajah pak….” sambil ketawa

“oooooooo……..”

Lalu laki-laki tersebut membawa buah tersebut pulang kerumah.
Sesampainya dirumah dia menceritakan kepada keluarganya sekaligus mempersiapkan segala sesuatu untuk penetasan telur gajah tersebut.

Mulailah dia mengerami telur tersebut bergantian dengan istrinya.

Dengan memakai kain pelekat sahaja dia berjongkok diatas telur.

Setelah 1 minggu, anak gadis petani tersebut bertanya pada ayahnya : ” Pak…. ssudah netas belum ? ”

” tak tau tuh….. cuba aja kamu pegang…. mungkin saja sudah netas….” jawab si ayah.

Lalu anak tersebut menjulurkan tangannya kedalam sarung ayahnya dan
meraba-raba……
” Pak…. sudah pak…., telurnya udah netas…… belalainya sudah ku pegang sama….”


!!!!!!!!!!moral cite nie jgn selup kain ayah korang...nnt kne makan penyepak sia2 je...wahahhaha!!!!!!!!!!

Selasa, 26 Januari 2010

adess..layan je lah..

Ada satu famili. Satu hari sedang menantu lelaki tengok TV, bapa mertua lalu di depan. Tiba-tiba bapa mertua rebah sambil memegang dada. Apa lagi, kelam-kabutlah si menantu. Isterinya dan emak mertuanya pun menerkam ke arah bapa mertua sambil pegang-pegang dada bapa mertua.

Bapa mertua tak bergerak, senyap saja. Bertambahlah gabra semua yang melihatnya. Emak mertua menyuruh menantu mengajar bapa mertua, yang di atas ribanya itu mengucap. Dia gabra, sampai isterinya pun tolak-tolak bahunya suruh cepat lakukan. Emak mertuanya ulangi lagi suruh dia ajar mengucap.

Dalam gabra itu, si menantu pun dekatkan mulutnya ke telinga bapa mertua sambil berkata: "Ma Rabbuka! (Siapa Tuhan kamu!).." Kuat juga dia sebut, hingga terkejut emak mertua bila mendengarnya.

Tiba-tiba bapa mertua tersedar dan terus berkata: "Bila masa kau jadi malaikat ni? Aku belum mati lagi la..".

huhuh..ak pun x tau lah ap tlis nie....kowg layan je lah...

adess..

Selasa, 19 Januari 2010

masalah remaja hamil...sape salah ae????

Ibu bapa yang berhadapan dengan masalah remaja hamil amat tertekan kerana mereka tidak dapat menerima anak perempuan mereka melahirkan anak tanpa suami. Malu mereka bukan kepalang, malah ada yang merasakan muka mereka seperti ditampal kulit babi.

Istilah mahu tutup malu sering digunakan dalam keadaan seperti ini. Apakah dengan menikahkan pasangan muda itu telah terhurai masalah atau ia sebagai satu pintu untuk mengundang beberapa masalah lain yang punya kaitan dengan perkahwinan itu?

Ramai anggota masyarakat tidak berfikir panjang kesan daripada usaha untuk menutup malu, mereka tidak kisah jika perkahwinan itu hanya dapat bertahan beberapa bulan. Pada mereka, sekurang-kurangnya anak mereka telah mempunyai surat cerai dan bestatus janda jika bercerai, dan ini dianggap lebih baik daripada membiarkannya mempunyai anak tetapi belum bernikah.

Perkahwinan yang dianggap sebagai satu ikatan suci mengikut ajaran Islam, telah disalah guna semata-mata untuk melindungi ‘maruah’ keluarga, sedangkan hakikat sebenar merumitkan lagi keadaan.

Banyak kejadian yang melibatkan remaja hamil berlaku daripada kalangan mereka yang berhadapan dengan masalah, antaranya ialah:

Ibu bapa yang kurang mesra dengan anak-anak sehinggakan anak lebih selesa berada di luar rumah, dan akhirnya terjebak dengan seks bebas.
Ibu bapa sedemikian agak sukar memberikan bimbingan kepada anak-anak selepas anak itu bernikah kerana jurang yang sedia ada dan akhirnya akan membiarkan pasangan muda tanpa hala tuju dalam perkahwinan.

Kurang kemahiran mendidik anak sehingga terlalu percaya apa sahaja alasan yang diberikan anak-anak, memberikan kebebasan tanpa had, memberikan kebebasan tanpa had, membiarkan mereka bermalam di rumah kawan, bersantai di pantai sehingga pagi, ke kelab disko dan sebagainya.
Kealpaan mereka menyebabkan anak-anak semakin liar dan sukar dibendung yang akhirnya ibu bapa seperti ini hanya akan menyesal jika remaja ‘berbadan dua’.

Kesibukan ibu bapa bekerja juga membuka ruang kepada anak-anak untuk bergaul tanpa mendapat perhatian. Ibu bapa lebih menumpukan usaha untuk memenuhkan keperluan fizikal tetapi gagal memberikan keseimbangan kepada keperuan rohani anak-anak.
Tanpa nilai yang betul anak-anak akan hanyut dan jika mereka dibenarkan bernikah tanpa nilai positif, rumah tangga itu mudah hancur kerana dibina tanpa asas yang kuat.

Ibu bapa yang bermasalah seperti yang berurusan menanti perceraian atau yang telah bercerai, atau mereka yang sakit kronik, sebahagian mereka hanya menumpukan kepada maslaah peribadi sendiri.
Anak-anak yang tidak lagi mendapat perhatian sewajarnya, akan berasa ‘boring’?, istilah yang sering digunakan remaja, menyebabkan mereka lebih gemar bersama kawan-kawan yang menghiburkan mereka di luar.

Ramai ibu bapa yang tidak mahu dipersalahkan apabila anak-anak mereka hamil atau menyebabkan kehamilan, mengaku telah memperlengkapkan anak-anak dengan ilmu agama.

Sikap berpuas hati dengan menghantar mereka belajar agama pada hujung minggu tanpa mahu mewujudkan sekitaran yang mesra dalam keluarga atau memberikan contoh yang baik, tidak akan menyegarkan penghayatan beragama, malah ada yang memberikan isyarat yang berbeza, apa yang didapati di masjid tidak seperti yang dilihat di dalam rumah.

Untuk mengatasi masalah remaja yang terlanjur atau yang kehilangan daya tahan, memerlukan kerjasama semua anggota keluarha. Mereka tidak boleh lepas tangan, tetapi hubungan kekeluargaan yang semakin renggang agak sukar untuk mengharapkan bantuan mereka.

Program berkala yang dilakukan untuk memberi kesedaran tidak lebih seeprti tiupan angin yang berlalu, tanpa memberikan kesan yang diharapkan meskipun perbelanjaan besar telah dikeluarkan.

Andainya masyarakat terus berpuas hati dengan apa yang telah dilakukan sekarang tanpa mahu menilai keberkesanan setiap program, masalah remaja hamil akan terus berleluasa tanpa hujungnya.

lagu ku untuk lagu mu

semakin aku menyangingi mu
memang gila ku mencintai mu
tapi ku tahu semua itu
tak akan kembali lagi

buka ku minta
KAU memulangkan nya
tidak ku harap
sinaran diri
cuma ku ingin
setulus kasih
kesetian kekal selamanya

ooh ooh saliena
senyum mu segar pagi
tawa mu mengiringi
wajah mu ku terbayang

hadir mu dalam mimpi
umpama bidadari
potrak mu ku tatapi
mengharap kau kembali

memang ku rindu
saat bersama mu
memang tak mampu
melupakan mu
tapi ku tahu
semua itu
tak akan kembali lagi

selamat tinggal pada kenangan
selamat tinggal pada igawan
terima kasih aku ucapkan
untuk pecipta diri...



komposes: SYAMSUL FIKRI
penulis lirik: SYAMSUL FIKRI

Jumaat, 15 Januari 2010

kehidupan ak sebagai seorang pengembara

assalamualaikum n salam sejahtera..assalamas and khabare wak...name ak syamsul fikri...name pendek syamduta@angahduta..ak dilahirkan di ketereh kelate andthen ak d besarkan kt jerantut pahang.....now ak menetap kat s.alam selangor...kira2 ak dok slg dah 7 tahun...pendidikan awal ak kt SEK.KEB PADANG PIOL,JERANTUT..... syukur alham dulilah ak dapat meneruskan pelajaran ak kt SEK.MEN.KEB JALAN KEBUN S.ALAM..tak lama ak melepak kt sekolah nie....lbih kurang 3 tahun je.syukur dan alham dulilah sekali lgi....ak dpt tawaran ke sekolah teknik.ak amik coz mekanikal penyamanan udara...kira bleh lah setakat nk jahanankan air-cond umah owg tu..pas tu.....tanpa membuang masa bergitu sahaja....ak meneruskan pelayaran aku sebagai seorang pelajar ke peringkat lbih tggi...bgunan je tggi...ak rendah gak tahap pemikiran nya..ak stdy kt POLITERNIK UNGKU OMAR,PERAK....ak ambik cos mekanikal...sijil je..bkn xnk amik diploma...tapi kelayakan ak kurang...biase ar, bdk sengal cam ak nie..mak bg duit soh g sekolah blanja..tpi ak g sekolah gaduh,isap rokok,pontek kelas,baling botol kat cikgu...kadang2 x g sekolah lgsung...ad ke g pontek sekolah kt kebun getah....gila apa...tau gila,,,tapi ak g gak..nak wat cam ne, dah mmg ak mls g sekolah ..tapi semalas2 ak...ak dpt gak msk poli..skrg ak dah sem 4... nk hbs dah pun...kejap je mase berlalu..aduh..... xpuas lg ak dok snie..bkn x puas ap..klu dok umh owg tua ak..ak x leh kuar malam, xleh merempit... tapi klu dok snie ibarat ipoh nie ak yang punya.... ap ak nk wat ak buat..
tapi ak x wat bende yang melanggar udang2 ar..paling jahat pun ak rasa ak g pecahkan ptrolpam je..2 pun ak bengang sangat..ad ke patut ak bg duit kt kauter rm5 die ckp ak bg rm3..sape x panas..duit dahlah xde taip 2...tapi syukur alhamdulilah sekali lg ar..ak sempat lari bersama2 dgn kepala pam minyak beliau...tobot pas nie ak x g dah ptropam 2..ak nk cite ap lg nie ar...ak pun dah fenin lalat nie..haaa..lgi 1..ak nie jnis xsuka megahkan dirisendiri....tapi ak nie cute,bergaya,hensem,mempunyai kateria sebagai bapak kepada anak2,rajin, x sombong, bnyk lg nie..tapi ak dah lupe lah..kira senang ap y baik 2 korang bg kat ak ar..ap lg ak nk taip nie..dah ar..mls dah ak layan bende nie..ak tdo lg best...assalamas..hairihator hazaimas..